sunnuntai 15. syyskuuta 2013

4. Essee

1. Ei se ole aina helppoa


Koulunkäynti on toisille helpompaa ja toisille taas hankalampaa. Minulle koulunkäynti on ollut aina hieman työlästä tai ikinä se ei ole ainakaan ollut liian helppoa. Ihmisiä voidaan jakaa kahteen ryhmään. Toiset ihmiset ovat tottuneet lukemaan paljon ja oppivat asiat ensimmäisellä kerralla. Näillä ihmisille on paljon helpompaa lukea esimerkiksi kokeisiin kun he osaavat asiat. Toiset taas tarvitsevat enemmän aikaa. Itse tunnen kuuluvani siihen ryhmään, joille asiat eivät aukea ensimmäisellä lukukerralla.  Sen takia joudun lukemaan asiat moneen kertaan, jotta asiat jäävät mieleen. Joskus joudun keksimään muistisanoja, joiden avulla saan tiettyjä sanoja sekä niiden merkityksiä takaisin mieleeni.

Ihmisiä on monia ja he ovat kaikki hieman  erilaisia. On myös monia kouluaineita, joissa toiset ovat parempia kuin toiset. Joillakin ihmisillä geenien mukana kantautuu taitoja, joista on paljonkin hyötyä koulumenestyksessä. Minun isäni on ollut hyvä koulussa. Hänen vahvuuksia on ollut matematiikka sekä kielet. Äidilleni koulu on taas ollut aina hieman työlästä. Kun on tekee kovasti töitä, niin se kyllä joskus myös palkitaan. Harmilista, että isäni geenit eivät ole tarttunut minuun. Kielet ja matematiikka on taas minulle ne hankalimmat kouluaineet, jotka työllistävä minua.

Perheissä on erilaisia sääntöjä sekä kuri. Joidenkin vanhemmat ottavat lastensa koulunkäynnin hyvinkin tarkasti. Heidän täytyy tehdä paljon töitä koulun eteen ja ottaa myös paljon aikaa pois vapaa-ajastaan. Kun on tottunut panostamaan koulunkäyntiin jo pienestä pitäen, niin ylemmillä tasoilla se on helpompaa. Jotkut vanhemmat eivät kerkeä katsomaan lapsen koulunkäynnin perään, jolloin lapsi joutuu itse hoitamaan koulunsa. Lapsi ei välttämättä pysty semmoista taakkaa kantamaan. Silloin saattaa motivaatio vähitellen poistua ja ei jaksa enää lukea läksyjä. Yläkoulussa koulunkäynti, mutta aika radikaalisti alakouluun verrattuna. Jos ei ole pärjännyt kunnolla alakoulussa, niin tulvaisuudessa töistä joutuu paiskimaan reilusti. Itse olen ollut alemmilla luokilla hieman huono tekemään kotiläksyjä. Näin jälkeen päin olen kyllä pärjännyt koulussa paremmin. Jotkut asiat olisi voinut kyllä opiskella nuorempana paremminkin, mutta on vaan täytynyt tehdä töitä kovasti sen eteen.

Ei koulunkäynti ole aina yhtä ja samaa puurtamista, päivästä toiseen. Siihen mahtuu myös paljon hyvääkin. Tänä päivänä kouluissa saa itse valita melko laajasti kursseja mitä haluaa. Tämä tasapainottaa koulunkäyntiä ja luo motivaatiota koulu kohtaan. Koulunkäynnin kun aloittaa alusta lähtien vakavasti, niin saa luotu hyvä pohjan jatkoa varten. Tulevaisuudessa kuviot vain laajenevat, jolloin vanhat asiat ovat tarpeellisia. Mielestäni kun jaksaa panostaa täysillä, niin se palkitaan jälkeenpäin. Vai palkitaanko sittenkään?





1 kommentti:

Pia kirjoitti...

Olet paneutunut tehtävään huolellisesti. Noudatat tehtävänantoa eli pohdit, mitkä asiat saavat koulunkäynnin tuntumaan helpolta tai vaikealta. Hyvä, että käsittelet myös syitä, jotka voivat vaikeuttaa koulunkäyntiä (vanhempien tuen puuttuminen, heikko opiskelutekniikka, motivaation puute...)

Toinen kappale on ajatuksellisesti vähän poukkoileva. Muuttaisin sitä seuraavasti:

Minun isäni on ollut hyvä koulussa. Hänen vahvuuksiaan ovat olleet matematiikka sekä kielet. Äidilleni koulu on taas ollut aina hieman työlästä. Harmillista, että isäni geenit eivät ole tarttunut minuun. Kielet ja matematiikka ovat minulle ne hankalimmat kouluaineet, jotka työllistävät minua. Uskon kuitenkin, että kun tekee kovasti töitä, niin se kyllä joskus myös palkitaan.

Joitakin lyöntivirheitä on pujahtanut tekstiin. Kokonaisuutena esseessäsi on mukavasti asiaa ja laajuutta.